fbpx
מתעמלים בשניים

רופאים באירופה יחלקו מרשמים לפעילות גופנית

בקרוב אצלנו?

מטופלי סוכרת מסוג 2 צריכים לקבל מרשם לפעילות גופנית כדי לשלוט ברמות הסוכר שלהם ולשפר את מצבם הלבבי – כך קובע מסמך עמדה של האגודה האירופית לקרדיולוגיה מניעתית, ענף של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה. המסמך פורסם לאחרונה במגזין המקצועי, ה-European Journal of Preventive Cardiology.

פעילות גופנית מפחיתה את סיכוני מחלת הסוכרת מסוג 2
אורח חיים לא פעיל ותזונה לא בריאה, הם הזרזים העיקריים לעליה במספר חולי הסוכרת מסוג 2 ולבעיות לבביות, כמו התקף לב, מהן הם סובלים, אמר אחד ממחברי הדו”ח המדובר, ד”ר הראלד קמפס, קרדיולוג הולנדי. הסיכוי לתמותה בקרב חולי סוכרת כפול מכלל האוכלוסייה. מספרים אלה יורדים אצל אלה מבין החולים שעוסקים בפעילות גופנית, נכתב בדו”ח. “למרבה הצער”, אומר ד”ר קמפס, “רוב החולים האירופים לא משתתפים בתכניות ספורט”.

הנתונים שמציג ד”ר קמפס מדהימים: 1 מתוך 11 בוגרים בעולם חולה בסוכרת. 90% מהם בסוכרת מסוג 2. כמעט כל חולי הסוכרת מסוג 2 מפתחים סיבוכים לבביים, שהם הגורם העיקרי לתמותה בקרבם.

המסמך, שמיועד בעיקר לרופאים, מנסה לעזור להם לעודד חולים להשתתף בפעילות גופנית בחיי היומיום שלהם.
“לא מספיק להגיד את זה חולים”, אומר ד”ר קמפס. “רופאים צריכים לשקול את הסיכונים, ההתאמה וההעדפות של המטופל ולהתאים להם פעילות. זה מחייב את המרפאות להתאים תכניות פעילות מתאימות וזה אפילו ישתלם להן”, הוא מציין.

ד”ר קמפס מדגיש שגם בלי התייעצות עם רופא, יכול החולה להתחיל להגביל את זמן השכיבה והישיבה שלו ולהתחיל להיות פעיל יותר. הוא ממליץ לייצר תכניות פעילות ארוכות טווח, עם מטרות אפשריות להשגה וממליץ על שליטה של החולה על תוצאות הפעילות, על ידי איסוף מדדים משתנים ומשלוח שלהם לרופא לטובת קבלת פידבק.

המטרה אינה רק הפחתת משקל, הוא מציין. את זה קשה להשיג רק מפעילות גופנית וללא דיאטה תזונתית מקבילה וזה עלול לרפות את ידיהם של חולים. הוא מציע לתת פידבקים על שיפור מדדים גליקמיים ופעילות קרדיולוגית ואפילו הפחתה בתרופות, אם כזו אפשרית. רמת הפעילות, הוא מוסיף, צריכה להיות אישית לכל מטופל, על פי מצבו אבל הליכה, לשם פעילות גופנית, היא ההתחלה הטובה והקלה ביותר.

“אני לא יכול להדגיש מספיק עד כמה פעילות, ולו הקטנה ביותר, עשויה להיטיב את מצבם של חולי סוכרת מסוג 2 וחולי לב”, הוא מסכם. “פחות ישיבה תשפר מיידית את רמת הסוכר. 2 שעות הליכה מתונה בשבוע, תפחית את הסיכון לבעיות לב”.

המאמר באנגלית, ממנו נלקחו דברי מסמך העמדה, נמצא כאן >>

תגיות
הראה עוד

עוד מתכונים לשניים

כדאי לך לקרוא גם את זה...

Close
Close
Close