מתעמלים בשניים

פעילות גופנית מומלצת לחולי סוכרת

להיות בתנועה גם עם סוכרת מסוג 2

הקפדה על פעילות גופנית חשובה גם לאדם הבריא, אך בעיקר לחולי סוכרת מסוג 2, אשר עבורם שמירה על שגרה פעילה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול במחלה. להתמדה ושמירה על אורח חיים פעיל לאורך זמן, ישנה השפעה גדולה על חולי סוכרת ובניהם: הגברת חילוף החומרים, שמירה על רמת סוכר תקינה ומאוזנת בדם, הפחתת לחץ דם ועוד. ואל כל אחד מאלו ניתן להגיע באמצעות התמדה במגוון סוגים של פעילות גופנית המומלצת לחולי סוכרת.

להגביר קצב

פעילות אירובית הנה פעילות המביאה למאמץ גופני כולל של קבוצות השרירים הגדולות יותר בגוף, וכל זאת באופן מתון והדרגתי המאפשר שליטה ברמת הסוכר בדם במהלך האימון ואחריו. פעילות אירובית, מעלה את רמת החמצן בדם הדרוש לשריר לצורך פירוק פחמימות ושומנים, מה שהופך אותה לחיונית מאוד עבור חולי סוכרת. חשוב לציין, לקראת כל אימון מומלץ מאוד למדוד את רמת הסוכר בדם וגם אחריו, ולהצטייד בנעליים מתאימות ונוחות מבד נושם, למניעת חיכוך. את היתרון שבאימון אירובי ניתן למצוא בלא מעט סוגים של פעילויות אירוביות שונות, כך שכל אחד יוכל למצוא עבורו את הפעילות הגופנית המתאימה לו ביותר, ככל שהפעילות תהיה מהנה יותר כך הסיכוי להתמיד בה יגדל משמעותית.

הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים – פעילויות אירוביות כמו ריצה, צעידה או הליכה מהירה למשך 15 דקות ומעלה, מסייעת להפחית את גורמי הסיכון לסיבוכים של מחלת הסוכרת מסוג 2 כגון: לחץ דם גבוה, מחלות לב ורמת שומנים גבוהה בדם. רכיבה על אופניים למשל, היא פעילות אירובית המחזקת את סיבולת הלב והריאה, תורמת לשמירה על זרימת דם תקינה לרגליים, שריפת קלוריות וירידה במשקל.

שחיה – שחיה היא הפעילות האירובית המומלצת ביותר עבור חולי סוכרת כיוון שהיא אינה מפעילה לחץ על המפרקים, והסיכוי לפציעות בכפות הרגליים ובכלי הדם הקטנים, קטן יותר מאשר בפעילות אירובית מחוץ למים.

תרגילי כוח – מול הפעילות האירובית התורמת למניעה של הדרדרות המחלה בקרב חולי סוכרת מסוג 2, נמצאת גם הפעילות האנאירובית-אימון כוח בעוצמה גבוהה יותר אך לפרקי זמן קצרים יותר. החשיבות של שילוב בין פעילות אירובית לתרגילי כוח היא בעבודה שמסת שריר נמוכה, מקשה על הגוף שלנו להתמודד עם פירוק שומנים וסוכרים, כך שלהגדלת מסת השריר שלנו, ישנה השפעה ישירה על היכולת של הגוף לשמור על רמת סוכר תקינה בדם. אימוני כוח לחולי סוכרת מסוג 2 כוללים הרמת משקולות, תרגילי התנגדות(דחיפה) ותרגילים לחיזוק שרירי הגב והחזה.

יוגה וטאי-צ’י, שילוב של גוף ונפש – היום כבר ידוע לא מעט על החיבור בין הגוף והנפש, ובמקרה של סוכרת מסוג 2, מתח נפשי ודכדוך עלולים להשפיע לרעה על רמת הסוכר בדם ועל היכולת לשלוט בקצב התקדמות המחלה. יוגה וטאי צ’י, לא רק משרות שקט ורוגע על המתרגלים אותן, הן תוספת מצוינת לפעילות האירובית וניתן לתרגל אותה ללא הגבלה, ובכל מקום.

שמירה על שגרת פעילות גופנית עבור חולי סוכרת מסוג 2 עשויה להיות המפתח להצלחת הטיפול הרפואי ותהליך התמיכה שלכם כ-Caregiver. אולם חשוב מאוד לפני תחילת הפעילות להתייעץ עם גורם מוסמך, על מנת לוודא כשירות ובכדי ללמוד את הסיכונים האפשריים ודרכים להימנע מהם.

תגיות
הראה עוד

עוד מתכונים לשניים

Close
Close