טעים כפלייםמידע שימושי

המזונות הטובים והרעים

המזונות המומלצים לחולי סכרת ואלו שכדאי להימנע מהם

סוכרת מסוג 2 הנה מחלה המוגדרת בשנים האחרונות כמגיפה עולמית, וכדי להתמודד היטב עם הנוכחות שלה בחיי המטופלים בהיבט התזונתי, חשוב להבין את המחלה ומאפייניה. המתמודדים עם מחלת הסוכרת מסוג 2 סובלים מירידה בתפקודם של תאי הבטא בלבלב דבר הפוגע משמעותית ביכולת האינסולין לשמור על רמת סוכר תקינה בדם, לשחרר ולפרק רקמות שומן. בניגוד למה שרבים חושבים, רמת הסוכר בדם אינה קשורה רק לסוכר בצורתו הגולמית או למזונות מתוקים – סוכר נמצא גם במזונות אשר נתפסים כבלתי מזיקים ואפילו בריאים כמו פירות, לחם, תפוחי אדמה ועוד. חלק ניכר  מהתפקיד שלכם כ-Caregivers הוא להעניק לבן המשפחה ארגז כלים המכיל ידע שחלק מהותי בו הוא הקניית הרגלי אכילה חדשים ונכונים. המשמעות של הרגלי אכילה נכונים בקרב חולי סוכרת, היא לא רק לדעת לבחור את המוצרים הנכונים או לקרוא נכון את הערכים התזונתיים על גבי האריזה. הקניית הרגלי אכילה חדשים בקרב חולי סוכרת כוללת גם אכילה במרווחי זמן נכונים, הקפדה על סדר יום המאפשר את המרווחים האלו, הקפדה על אכילה של כמות מזון מבוקרת ובניית תפריט מאוזן ומתוכנן מראש.

הטובים לסוכרת

הירקות החיוניים ביותר עבור חולי סוכרת הנם ירקות ללא עמילן, העמילן גורם לזינוק ברמת הסוכר בדם ולכן מומלץ לצרוך אותו בצורה מבוקרת ולהקפיד על צריכה של ירקות בעלי ערך גליקמי נמוך. ברוקולי, סלק, ארטישוק ואספרגוס הם אלטרנטיבות מצוינות, טעימות ומזינות אשר מומלץ לשלב בתפריט השבועי של חולי סוכרת כיוון שהם דלים בפחמימות, עשירים בסיבים ואינם משפיעים לרעה על רמת הסוכר בדם. בביקור במחלקת הבשר כדאי להתמקד בבשר הרזה יותר כגון פילה, סינטה, כתף או שריר ולנסות כמה שיותר להיפטר משומן גלוי בנתחים.

לרשימת המזונות הטובים עבור חולי סוכרת מצטרפים גם: פירות יער, אוכמניות  ותותים העשירים בוויטמינים ובעלי ערך גליקמי נמוך מאוד אשר אינם גורמים לעליה חדה ברמות הסוכר בצריכה מבוקרת כמובן.  גם עגבנייה מומלצת לאכילה בקרב חולי סוכרת, כיוון שהיא בין המזונות הבודדים שערכם התזונתי נשמר גם אחרי הבישול לכן לחולי סוכרת מומלץ יותר לבשל עם עגבניות טריות ולא תרכיזים או רסק עגבניות המכילים כמויות גדולות של סוכר.

מוצרי חלב דלי שומן מכילים ויטמין D החשוב לשמירה על צפיפות העצם

ובמקביל הם בעלי ערך גליקמי נמוך מאוד, ומעניקים תחושת שובע לאורך זמן. יוגורט עיזים, גבינות המכילות עד 3% שומן וחלב המכיל 1% שומן הם מוצרי החלב העדיפים לחולי סוכרת. חשוב לשים לב, יוגורטים ומוצרי חלב דלי שמן המכילים פירות אינם מומלצים עבור חולי סוכרת, מכיוון שלא מדובר בפירות טריים. בכל הנוגע לצריכת פחמימות כגון פסטה, אורז, פתיתים, קוסקוס וכו’ מומלץ להקפיד על אכילה מבוקרת וכמובן שמוטב לצרוך אותם בגרסה המלאה והלא מעובדת שלהם.

לראותם בלבד

מול רשימת המזונות הטובים והמומלצים לחולי סוכרת, ניצבת רשימה של מוצרי מזון שצריכה רבה מהם פחות מומלצת, גם עבור האדם הבריא אבל בעיקר לחולי סוכרת. כל נגזרות הסוכר השונות כמו דבש, סילאן, סירופ אגבה ומייפל, הם אותה הגברת בשינוי אדרת ותופתעו לשמוע שצריכתם מזיקה יותר מצריכת סוכר לבן בצורתו הגולמית. משקאות ממתוקים עתירי סוכר, בעלי ערכים תזונתיים נמוכים עד לא קיימים, עלולים לגרום לתסמינים וסיבוכים כמו כבד שומני, היווצרות שומן בטני ועליה בכמות השומן בדם בקרב חולי סוכרת.

מומלץ להימנע ככל הניתן מצריכה של מזונות מעובדים כמו פיצה, המבורגר, נקניקיות וכו’ אשר אוכלים לרוב מחוץ לבית, באירועים או בילויים. רטבים מוכנים, אבקת מרק ועוד רכיבים שאנו רגילים להשתמש בהם בבישול הביתי, אינם מומלצים לחולי סוכרת.

מעבר להיכרות עם החסרונות והיתרונות של המזונות השונים, נתון חשוב במשוואה הוא אופן הבישול של כל אחד מהם. טיגון רגיל או בשמן עמוק עלולים לגרום להחמרה במחלה. שיטות הבישול העדיפות לחולי סוכרת הן אפיה, אידוי, בישול וצלייה.

מחלת הסוכרת מסוג 2 אמנם מושפעת גם מגורמים סביבתיים וגם מגנטיקה, אך ברגע שהיא כבר כאן נוכחות בחיינו ההתמודדות איתה יכולה להיות פשוטה יותר באמצעות הקנייתידע מקצועי היכול לסייע לנו לשמור על אורח חיים שגרתי ככל הניתן, ולשלב את ההרגלים החיוניים האלו ביום-יום שלנו ושל קרוב המשפחה לו אנו מסייעים.

תגיות
הראה עוד

עוד מתכונים לשניים

כדאי לך לקרוא גם את זה...

Close
Close
Close