מתעמלים בשניים

איך ספורט יכול לסייע לחולי סוכרת?

זה אולי נשמע כקלישאה אבל זוהי עובדה, הגוף שלנו הוא המכונה המשוכללת ביותר שיש, כל איבר תלוי בדרך כזו או אחרת באיבר או בתהליך חיצוני אחר, כמו צמד גלגלי שיניים המניעים אחד את השני. פעילות גופנית ומחלת הסוכרת מסוג 2 הם שני גלגלי שיניים ושמירה על החיבור ביניהם יכולה לשפר משמעותית את איכות חייהם של החולים.

פעילות גופנית חשובה כמובן גם לאדם הבריא והיא מסייעת במניעה של מחלות לב, השמנה ומאפשרת שליטה על לחץ הדם וכמויות השומן בו. עבור חולי הסוכרת לפעילות גופנית ערך עליון בעיקר כאשר היא מתבצעת יד ביד עם שמירה על תפריט מאוזן. שגרה של פעילות גופנית מפחיתה את כמות ההמוגלובין המסוכרר בדם, ומסייעת לירידה במשקל או לשמירה על משקל גוף תקין.

 

כדי להבין איך תורמת הפעילות הגופנית ומה הופך אותה לכל כך חשובה אצל חולי סוכרת מסוג 2 צריך להכיר קצת את המתרחש “מאחורי הקלעים” של הגוף שלנו בזמן מנוחה ותנועה. בזמן מנוחה השריר מתמודד עם קליטת הגלוקוז (או אם תרצו, הפחמימה) בעיקר על ידי שחרור אינסולין. בזמן פעילות גופנית, השרירים שלנו מתכווצים ומסוגלים לקלוט אליהם כמות גדולה יותר של גלוקוז. אם לדבר במספרים, אימון כושר גופני אחד מאפשר שמירה על רמת סוכר נמוכה אפילו למשך 24 שעות. עובדה נוספת וחשובה מאוד, היא שהתהליך הזה מתרחש גם בגופם של חולי סוכרת על אף הירידה בתפקוד האינסולין הטבעי וזו הסיבה העיקרית לכך שלפעילות גופנית עקבית ומפוקחת, יש יכולת משמעותית לשיפור והפחתה של סיבוכי הסוכרת.

ההקפדה על שגרת פעילות גופנית יכולה למנוע מאותן מעידות במצב הרוח, להתפתח לכדי דכדוך שהסממן הראשון שלו הוא ירידה משמעותית במוטיבציה.

חולי סוכרת עלולים לא פעם למצוא עצמם מתוסכלים, כועסים ומיואשים משגרת היום יום שלהם, לכן ההקפדה על שגרת פעילות גופנית יכולה למנוע מאותן  מעידות במצב הרוח, להתפתח לכדי דכדוך שהסממן הראשון שלו הוא ירידה משמעותית במוטיבציה .

לצד ההשפעה הפיזית הישירה של פעילות גופנית על מחלת הסוכרת, נמצאת ההשפעה החיובית על מצב רוחם של החולים. במהלך אימון גופני משתחררות בגופנו כמויות גדולות של אדרנלין, אנדורפין וסרוטונין אשר השילוב ביניהם משפר את מצב הרוח ותורם לעירנות וחיוניות. לשיפור במצב הנפשי ושמירה על מצב רוח מרומם ישנה חשיבות אדירה בטיפול במחלת הסוכרת, בעיקר כיוון שמחשבה חיובית, מסייעת לשמירה על מוטיבציה גבוהה לאורך הטיפול.

עם האצבע על הדופק

בניגוד לאדם הבריא שיכול להתחיל להתעמל כמעט בכל רגע ומבלי להקפיד על תנאים מיוחדים, לחולי סוכרת המעוניינים לשלב פעילות גופנית בשגרת היום שלהם, נדרש לעשות זאת בשיתוף ובאישור הצוות הרפואי המטפל, זאת על מנת לוודא שילוב של פעילות נכונה ובטוחה. גם לתדירות הפעילות הגופנית שעות הפעילות וסוגה, ישנה השפעה  על חולי סוכרת מסוג 2. אצל חולים לרוב עדיפה פעילות פיזית בשעות הערב שכן זהו הזמן בו רמת הסוכר בדם מתחילה לצנוח. האימונים המומלצים לחולי סוכרת הם אימונים אירוביים, כמו: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחיה, עליה במדרגות. פעילות אירובית שורפת קלוריות, מסייעת בשמירה על המשקל ומחזקת את סיבולת הלב, הריאה ואת כלי הדם, דבר התורם משמעותית לבריאות הכללית וחיזוק הגוף. כ-Caregivers תוכלו לסייע בשילוב פעילות גופנית בשגרת החיים שלו, ובאותה נשימה גם אל תוך שגרת החיים שלכם. ההחלטה על שגרת חיים פעילה, פשוטה וקלה הרבה יותר כאשר יוצאים אל הדרך הזו יחד.

תגיות
הראה עוד

עוד מתכונים לשניים

Close
Close